زندگی نامه جلال آل احمد

مجموعه: علمی
به این مطلب امتیاز دهید

 

  • زندگی نامه جلال آل احمد
  •  

    


    زندگی نامه جلال آل احمد

    مجموعه: زندگینامه شعرا و دانشمندان

    زندگی نامه  جلال آل احمد

    جلال الدین سادات آل احمد، معروف به جلال آل احمد، فرزند سید احمد حسینی طالقانی در محله سید نصرالدین از محله های قدیمی شهر تهران به دنیا آمد، او در سال 1302 پس از هفت دختر متولد شد و نهمین فرزند پدر و دومین پسر خانواده بود.

    پدرش در کسوت روحانیت بود و از این رو جلال دوران کودکی را در محیطی مذهبی گذراند. تمام سعی پدر این بود که از جلال، برای مسجد و منبرش جانشینی بپرورد.

    جلال پس از اتمام دوره دبستان، تحصیل در دبیرستان را آغاز کرد، اما پدر که تحصیل فرزند را در مدارس دولتی نمی پسندید و پیش بینی می کرد که آن درسها، فرزندش را از راه دین و حقیقت منحرف می کند، با او مخالفت کرد:

    « دبستان را که تمام کردم، دیگر نگذاشت درس بخوانم که: «برو بازار کار کن» تا بعد ازم جانشینی بسازد. و من رفتم بازار. اما دارالفنون هم کلاسهای شبانه باز کرده بود که پنهان از پدر اسم نوشتم. »

    پس از ختم تحصیل دبیرستانی، پدر او را به نجف نزد برادر بزرگش سید محمد تقی فرستاد تا در آنجا به تحصیل در علوم دینی بپردازد، البته او خود به قصد تحصیل در بیروت به این سفر رفت، اما در نجف ماندگار شد. این سفر چند ماه بیشتر دوام نیاورد و جلال به ایران بازگشت.

    در «کارنامه سه ساله» ماجرای رفتن به عراق را این گونه شرح می دهد:

    «تابستان 1322 بود، در بحبوحه جنگ، با حضور سربازان بیگانه و رفت و آمد وحشت انگیز U.K.C.C و قرقی که در تمام جاده ها کرده بودند تا مهمات جنگی از خرمشهر به استالینگراد برسد. به قصد تحصیل به بیروت می رفتم که آخرین حد نوک دماغ ذهن جوانی ام بود و از راه خرمشهر به بصره و نجف می رفتم که سپس به بغداد والخ …. اما در نجف ماندگار شدم. میهمان سفره برادرم. تا سه ماه بعد به چیزی در حدود گریزی، از راه خانقین و کرمانشاه برگردم. کله خورده و کلافه و از برادر و پدر.»

    پس از بازگشت از سفر، آثار شک و تردید و بی اعتقادی به مذهب در او مشاهده می شود که بازتابهای منفی خانواده را به دنبال داشت.

    «شخص من که نویسنده این کلمات است، در خانواده روحانی خود همان وقت لامذهب اعلام شد ه دیگر مهر نماز زیرپیشانی نمی گذاشت. در نظر خود من که چنین می کردم، بر مهر گلی نماز خواندن نوعی بت پرستی بود که اسلام هر نوعش را نهی کرده، ولی در نظر پدرم آغاز لا مذهبی بود. و تصدیق می کنید که وقتی لا مذهبی به این آسانی به چنگ آمد، به خاطر آزمایش هم شده، آدمیزاد به خود حق می دهد که تا به آخر براندش.»

    زندگی نامه  جلال آل احمد

    آل احمد در سال 1323 به حزب توده ایران پیوست و عملاً از تفکرات مذهبی دست شست. دوران پر حرارت بلوغ که شک و تردید لازمه آن دوره از زندگی بود، اوج گیری حرکت های چپ گرایانه حزب توده ایران و توجه جوانان پرشور آن زمان به شعارهای تند وانقلابی آن حزب و درگیری جنگ جهانی دوم عواملی بودند که باعث تغییر مسیر فکری آن احد شدند.

    همه این عوامل دست به دست هم داد تا جوانکی با انگشتری عقیق با دست و سر تراشیده، تبدیل شد به جوانی مرتب و منظم با یک کراوات و یکدست لباس نیمدار آمریکایی شود.

    در سال 1324 با چاپ داستان «زیارت» در مجله سخن به دنیای نویسندگی قدم گذاشت و در همان سال، این داستان در کنار چند داستان کوتاه دیگر در مجموعه “دید و بازدید” به چاپ رسید. آل احمد در نوروز سال 1324 برای افتتاح حزب توده و اتحادیه کارگران وابسته به حزب به آبادان سفر کرد:

    «در آبادان اطراق کردم. پانزده روزی. سال 1324 بود، ایام نوروز و من به مأموریتی برای افتتاح حزب توده و اتحادیه کارگران وابسته اش به آن ولایت می رفتم و اولین میتینگ در اهواز از بالای بالکونی کنار خیابان”.

    آل احمد که از دانشسرای عالی در رشته ادبیات فارسی فارغ التحصیل شده بود، او تحصیل را در دوره دکترای ادبیات فارسی نیز ادامه داد، اما در اواخر تحصیل از ادامه آن دوری جست و به قول خودش «از آن بیماری (دکتر شدن) شفا یافت».

    به علت فعالیت مداومش در حزب توده، مسؤولیتهای چندی را پذیرفت. خود در این باره می گوید:

    «در حزب توده در عرض چهار سال از صورت یک عضو ساده به عضویت کمیته حزبی تهران رسیدم و نمایندگی کنگره…. و از اوایل 25 مأمور شدم زیر نظر طبری «ماهنامه مردم» را راه بیندازم که تا هنگام انشعاب 18 شماره اش را درآوردم حتی شش ماهی مدیر چاپخانه حزب بودم.»

    در سال 1326 به استخدام آموزش و پرورش درآمد. در همان سال، به رهبری خلیل ملکی و 10 تن دیگر از حزب توده جدا شد. آنها از رهبری حزب و مشی آن انتقاد می کردند و نمی توانستند بپذیرند که یک حزب ایرانی، آلت دست کشور بیگانه باشد. در این سال با همراهی گروهی از همفکرانش طرح استعفای دسته جمعی خود را نوشتند.

    آل احمد با نثر عصیانگرش اینگونه می گوید:

    «روزگاری بود و حزب توده ای بود و حرف و سخنی داشت و انقلابی می نمود و ضد استعمار حرف می زد و مدافع کارگران و دهقانان بود و چه دعویهای دیگر و چه شوری که انگیخته بود و ما جوان بودیم و عضو آن حزب بودیم و نمی دانستیم سر نخ دست کیست و جوانی مان را می فرسودیم و تجربه می آموختیم. برای خود من «اما» روزی شروع شد که مأمور انتظامات یکی از تظاهرات حزبی بودیم (سال 23 یا 24؟) از در حزب خیابان فردوسی تا چهارراه مخبرالدوله با بازوبند انتظامات چه فخرها که به خلق نفروختم، اما اول شاه آباد چشمم افتاد به کامیون های روسی پر از سرباز که ناظر و حامی تظاهرات ما کنار خیابان صف کشیده بودند که یک مرتبه جا خوردم و چنان خجالت کشیدم که تپیدم توی کوچه سید هاشم و …..”

    در سال 1326 کتاب «از رنجی که می بریم» چاپ شد که مجموعه 10 قصه کوتاه بود و در سال بعد «سه تار» به چاپ رسید. پس از این سالها آل احمد به ترجمه روی آورد. در این دوره، به ترجمه آثار «ژید» و«کامو»، «سارتر» و «داستایوسکی» پرداخت و در همین دوره با دکتر سیمین دانشور ازدواج کرد.

    «زن زیادی» نیز به این سال تعلق دارد.

    در طی سالهای 1333 و 1334 «اورازان»، «تات نشینهای بلوک زهرا»، «هفت مقاله» و ترجمه مائده های زمینی را منتشر کرد و در سال 1337 «مدیر مدرسه» «سرگذشت کندوها» را به چاپ سپرد. دو سال بعد «جزیره خارک- در یتیم خلیج» را چاپ کرد. سپس از سال 40 تا 43 «نون و القلم»، «سه مقاله دیگر»، «کارنامه سه ساله»، «غرب زدگی» «سفر روس»، «سنگی بر گوری» را نوشت و در سال 45 «خسی در میقات» را چاپ کرد و هم «کرگدن» نمایشنامه ای از اوژان یونسکورا. «در خدمت و خیانت روشنفکران» و «نفرین زمین» و ترجمه «عبور از خط» از آخرین آثار اوست.

    آل احمد در صحنه مطبوعات نیز حضور فعالانه مستمری داشت و در این مجلات و روزنامه ها فعالیت می کرد.

    نکته ای که در زندگی آل احمد جالب توجه است، زندگی مستمر ادبی او است. اگر حیات ادبی این نویسنده با دیگر نویسندگان همعصرش مقایسه شود این موضوع به خوبی مشخص می شود.

    جلال در سالهای فرجامین زندگی، با روحی خسته و دلزده از تفکرات مادی به تعمق در خویشتن خویش پرداخت تا آنجا که در نهایت، پلی روحانی و معنوی بین او و خدایش ارتباط برقرار کرد.

    او در کتاب “خسی در میقات” که سفرنامه ی حج اوست به این تحول روحی اشاره می کند و می گوید: “دیدم که کسی نیستم که به میعاد آمده باشد که خسی به میقات آمده است. . .”

    این نویسنده پر توان که همواره به حقیقت می اندیشید و از مصلحت اندیشی می گریخت، در اواخر عمر پر بارش، به کلبه ای در میان جنگلهای اسالم کوچ کرد.

    جلال آل احمد، نویسنده توانا و هنرمند دلیر به ناگاه در غروب روز هفدهم شهریور ماه سال 1348 در چهل و شش سالگی زندگی را بدرود گفت.

    زندگی نامه  جلال آل احمد

    ویژگی های آثار

    به طور کلی نثر آل احمد نثری است شتابزده، کوتاه، تاثیر گذار و در نهایت کوتاهی و ایجاز .

    آل احمد در شکستن برخی از سنت های ادبی و قواعد دستور زبان فارسی شجاعتی کم نظیر داشت و این ویژگی در نامه های او به اوج می رسد.

    اغلب نوشته هایش به گونه ای است که خواننده می تواند بپندارد نویسنده هم اکنون در برابرش نشسته و سخنان خود را بیان می کند و خواننده، اگر با نثر او آشنا نباشد و نتواند به کمک آهنگ عبارات ، آغاز و انجام آنها را دریابد، سر در گم خواهد شد.

    از این رو ناآشنایان با سبک آل احمد گاهی ناگریز می شوند عباراتی را بیش از چند بار بخوانند.

    آثار

    آثار جلال آل احمد را به طور کلی می توان در پنج مقوله یا موضوع طبقه بندی کرد:

    الف- قصه و داستان. ب- مشاهدات و سفرنامه. ج- مقالات. د- ترجمه. هـ- خاطرات و نامه ها.

    الف- قصه و داستان

    1- دید و بازدید 1324:

    نخست شامل ده داستان کوتاه بود، در چاپ هفتم دوازده داستان کوتاه را در بردارد. جلال جوان در این مجموعه با دیدی سطحی و نثری طنز آلود اما خام که آن هم سطحی است، زبان به انتقاد از مسایل اجتماعی و باورهای قومی می گشاید.

    2- از رنجی که می بریم 1326:

    مجموعه هفت داستان کوتاه است که در این دو سال زبان و نثر داستانهای جلال به انسجام و پختگی می گراید. در این مجموعه تشبیهات تازه، زبان آل احمد را تصویری کرده است.

    3- سه تار 1327:

    مجموعه سیزده داستان کوتاه است. فضای داستانهای سه تار لبریز از شکست و ناکامی قشرهای فرو دست جامعه است.

    4- زن زیادی 1331:

    حاوی یک مقدمه و نه داستان کوتاه است. قبل از جلال، صادق چوبک و بزرگ علوی به تصویر شخصیت زنان در داستانهای خود پرداخته اند.

    زنان مجموعه زن زیادی را قشرهای مختلف و متضاد مرفه، سنت زده و تباه شده تشکیل می دهند.

    5- سرگذشت کندوها 1337:

    نخستین داستان نسبتاً بلند جلال است با شروعی به سبک قصه های سنتی ایرانی، “یکی بود یکی نبود غیر از خدا هیچکس نبود” این داستان به بیان شکست مبارزات سیاسی سالهای 29 تا 31 حزبی پرداخته است.

    6- مدیر مدرسه 1337:

    این داستان نسبتاً بلند به نوعی میان خاطرات فرهنگی آل احمد است. خود او در این مورد گفته است:

    “حاصل اندیشه های خصوصی و برداشت های سریع عاطفی از حوزه بسیار کوچک اما بسیار موثر فرهنگ و مدرسه”

    مدیر مدرسه، گزارش گونه ای است از روابط افراد یک مدرسه با هم و روابط مدرسه با جامعه.

    ” آل احمد در مدیر مدرسه به نثر خود اعتماد کامل دارد.

    قلم دیگر در دستش نمی لرزد و چنین می نماید که اندیشه هایش نیز، در چارچوبی خاص، شکل نهایی خود را یافته است.

    به رغم این تکوین اندیشه، جلال شکست را باور کرده است، لذا به دنبال گوشه ای خلوت می گردد.

    7- نون والقلم 1340:

    یک داستان بلند تاریخی که حوادث آن مربوط به اویل حکومت صفویان است. زبان نون والقلم به اقتضای زمان آن نسبتاً کهنه است.

    8- نفرین زمین 1346:

    رمانی روستایی است که بازتابی از جریانهای مربوط به “اصلاحات ارضی” در آن بیان شده است.

    9- پنج داستان 1350:

    دو سال پس از مرگ آل احمد چاپ شده است.

    زندگی نامه  جلال آل احمد

    10- چهل طوطی اصل (با سیمین دانشور) 1351:

    مجموعه شش قصه کوتاه قدیمی از “طوطی نامه” که با تحریری نو نگاشته شده است.

    آل احمد در نامه ای خطاب به حبیب یغمایی، مدیر مجله ادبی یغما می نویسد: ” و من که جلال باشم وقتی خیال دکتر شدن و ادبیات را در سر داشتم به اینها دسترسی یافتم. قرار بود درباره “هزار و یک شب” و ریشه های هندی و ایرانی قصه هایش چیزی درست کنم به رسم رساله، که نشد. . .”

    11- سنگی بر گوری 1360:

    رمانی است کوتاه و آخرین اثر داستانی آل احمد محسوب می شود. موضوع آن فرزند نداشتن اوست.

    ب- مشاهدات و سفرنامه ها

    اورازان 1333، تات نشینهای بلوک زهرا 1337، جزیره خارک، درٌ یتیم خلیج فارس 1339، خسی در میقات 1345، سفر به ولایت عزرائیل چاپ 1363، سفر روس 1369 ، سفر آمریکا و سفر اروپا که هنوز چاپ نشده اند.

    ج- مقالات و کتابهای تحقیقی

    گزارشها 1325، حزب توده سر دو راه 1326، هفت مقاله 1333، سه مقاله دیگر 1341، غرب زدگی به صورت کتاب 1341، کارنامه سه ساله 1341، ارزیابی شتابزده 1342، یک چاه و دو چاله 1356، در خدمت و خیانت روشنفکران 1356، گفتگوها 1346.

    د- ترجمه

    عزاداریهای نامشروع 1322 از عربی، محمد آخرالزمان نوشته بل کازانوا نویسنده فرانسوی 1326، قمارباز 1327 از داستایوسکی، بیگانه 1328 اثر آلبرکامو (با علی اصغر خبرزاده)، سوء تفاهم 1329 از آلبرکامو، دستهای آلوده 1331 از ژان پل سارتر، بازگشت از شوروی 1333 از آندره ژید، مائده های زمینی 1334 اثر ژید (با پرویز داریوش)، کرگدن 1345 از اوژن یونسکو، عبور از خط 1346 از یونگر (با دکتر محمود هومن)، تشنگی و گشنگی 1351 نمایشنامه ای از اوژن یونسکو؛ در حدود پنجاه صفحه این کتاب را جلال آل احمد ترجمه کرده بود که مرگ زودرس باعث شد نتواند آن را به پایان ببرد؛ پس از آل احمد دکتر منوچهر هزارخانی بقیه کتاب را ترجمه کرد.

    هـ- خاطرات و نامه ها

    نامه های جلال آل احمد (جلد اول 1364) به کوشش علی دهباشی، چاپ شده است که حاوی نامه های او به دوستان دور و نزدیک است.

    

    چند دقیقه با دانستنی ها


    • بیمه طلایی بازنشستگان…


    • تمام محتوای کتب درسی در یک بازه…


    • ثبت نام دانش آموزان ابتدایی در …


    • دبستانی‌ها باید زیر نظر معلمانی…


    • دوره 6 ساله ابتدایی از مهر ماه 1390


    • شیوه نامه برگزاری مرحله دوم آزمون استخدامی

    http://www.beytoote.com/scientific/scientist/jalal-aleahmad.html

    کلمات کلیدی : بیمه تمام ثبت دبستانی‌ها دوره شیوه زندگی   (با (جلد (دکتر (سال ) « «از «اما» «اورازان»، «برو «تابستان «تات «جزیره «خسی «داستایوسکی» «در «روزگاری «زن «زیارت» «سارتر» «سرگذشت «سفر «سنگی «سه «شخص «عبور «غرب «ماهنامه «مدیر «نفرین «نون «هفت «ژید» «کارنامه «کرگدن» » ، ؟) آباد آبادان آثار آثار آخر آخرالزمان آخرین آدمیزاد آزمایش آزمون آسانی آشنا آغاز آل آلبرکامو آلبرکامو، آلت آلود آلوده آمد آمد، آمده آمریکا آمریکایی آموختیم آموزان آموزش آن آنجا آندره آنها آهنگ آورد ابتدایی اتحادیه اتمام اثر اجتماعی احد احمد احمد مجموعه احمد، ادامه ادبی ادبیات ارتباط ارزیابی ارضی اروپا از ازدواج ازم اسالم است است است، استالینگراد استخدام استخدامی استعفای استعمار اسلام اسم اش اشاره اصغر اصل اصلاحات اطراق اعتقادی اعتماد اعلام اغلب افتاد افتتاح افراد اقتضای البته التحصیل الدین الف القلم»، ام اما انتظامات انتقاد انجام اند اندیشه اندیشه، اندیشی اندیشید انسجام انشعاب انقلابی انگشتری انگیخته انگیز اهواز او اواخر اوایل اوج اورازان اوست اوست اول اولین اوژان اوژن اویل اکنون اگر ای ایام ایجاز ایران ایرانی ایرانی، این اینها اینگونه ب با بار بارش، باره باز بازار بازتابهای بازتابی بازدید بازنشستگان بازه بازوبند بازگشت بازگشت باشد باشم باعث بالای بالکونی باور باورهای باید ببرد؛ بت بحبوحه بخوانم بخوانند بدرود بر برابرش برادر برادرم براندش» برای برخی بردارد برداشت برسد برقرار برگردم برگزاری بریم بریم» بزرگ بزرگش بسازد بسیار بصره بعد بغداد بقیه بل بلند بلوغ بلوک بندی به بود بود بود، بودم» بودند بودیم بپذیرند بپردازد، بپرورد بپندارد بی بیان بیروت بیش بیشتر بیماری بین بیندازم بینی بیگانه تا تات تاثیر تار تار» تاریخی تازه، تباه تبدیل تجربه تحریری تحصیل تحقیقی تحول تراشیده، ترجمه ترجمه تردید تشبیهات تشنگی تشکیل تصدیق تصویر تصویری تظاهرات تعلق تعمق تغییر تفاهم تفکرات تقی تمام تن تند تهران توان توانا تواند توانستند توجه توده توده، توی تپیدم تکوین ج جا جاده جالب جامعه جامعه جانشینی جدا جریانهای جزیره جست جلال جلال، جمعی جنگ جنگ، جنگلهای جنگی جهانی جوان جوانان جوانکی جوانی حاصل حامی حاوی حبیب حتی حج حد حدود حرارت حرف حرکت حزب حزبی حسینی حضور حق حقیقت حوادث حوزه حکومت حیات خارک خارک، خاص، خاطر خاطرات خام خانقین خانواده خبرزاده)، ختم خجالت خدا خدایش خدمت خرمشهر خسته خسی خصوصی خط خط» خطاب خلق خلوت خلیج خلیج» خلیل خواندن خواننده خواننده، خواهد خوبی خود خودش خوردم خورده خویش خویشتن خیابان خیابان خیال خیانت د داد داد، دارالفنون دارد داریوش)، داستان داستان داستانهای داستانی داستایوسکی، داشت داشت داشتم دانستنی دانستیم دانش دانشسرای دانشمندان دانشور دانشور) دبستان دبستان، دبیرستان دبیرستانی، دختر در درآمد درآوردم درباره درس درست درسها، درسی درٌ درگیری دریابد، دست دسترسی دستش دسته دستهای دستور دعویهای دقیقه دلزده دلیر دماغ دنبال دنیا دنیای ده دهباشی، دهد دهد دهقانان دهند دو دوازده دوام دور دوران دوره دوره، دوری دوستان دولتی دوم دومین دکتر دکترای دید دیدم دیدی دین دینی دیگر دیگر»، ذهن را راه رساله، رسد رسم رسید رسیدم رشته رغم رفت رفت، رفتم رفتن رمانی رنجی رهبری رو روابط روحانی روحانیت روحی روز روزنامه روزی روس روس»، روستایی روسی روشنفکران روشنفکران» روی ریشه زبان زد زده زدگی زدگی» زمان زمین زمین» زمینی زن زنان زندگی زندگی، زندگینامه زهرا زهرا»، زودرس زیادی زیادی» زیر زیرپیشانی سادات ساده سارتر، سال سال، ساله ساله» ساله»، سالها سالهای سالگی سبک سخن سخنان سخنی سر سرباز سربازان سرگذشت سریع سطحی سعی سفر سفر، سفرنامه سفره سنت سنتی سنگی سه سوء سپرد سپس سیاسی سید سیزده سیمین شامل شاه شب شبانه شتابزده شتابزده، شجاعتی شخصیت شد شد شدم شدن شدن) شدند شده شده، شرح شروع شروعی شست شش شعارهای شعرا شفا شماره شهر شهریور شود شود شوروی شوری شوند شک شکست شکستن شکل صادق صحنه صف صفحه صفویان صورت ضد طالقانی طبری طبقه طرح طلایی طنز طور طوطی طی عاطفی عالی عبارات عباراتی عبور عراق عربی، عرض عزاداریهای عزرائیل عصیانگرش عضو عضویت عقیق علت علوم علوی علی عمر عملاً عوامل عواملی غرب غروب غیر فارس فارسی فارغ فخرها فرانسوی فرجامین فردوسی فرزند فرزندش فرستاد فرسودیم فرهنگ فرهنگی فرو فضای فعالانه فعالیت فکری قبل قدم قدیمی قرار قرقی قشرهای قصد قصه قلم قمارباز قواعد قول قومی لا لازمه لامذهب لباس لبریز لذا لرزد مأمور مأموریتی ما مائده ماجرای مادی مان ماندگار ماه ماهی مبارزات متضاد متولد مجلات مجله مجموعه محتوای محسوب محله محمد محمود محیطی مخالفت مخبرالدوله مختلف مدارس مدافع مداومش مدرسه مدرسه مدرسه» مدرسه، مدیر مذهب مذهبی مربوط مرتب مرتبه مرحله مردم» مرفه، مرگ مسؤولیتهای مسایل مستمر مستمری مسجد مسیر مشاهدات مشاهده مشخص مشی مصلحت مطبوعات معروف معلمانی معنوی مقالات مقاله مقاله» مقایسه مقدمه مقوله ملکی من منبرش منتشر منحرف منظم منفی منوچهر مهر مهمات موثر مورد موضوع می میان میتینگ میعاد میقات میقات» میهمان ناآشنایان ناظر نام نامشروع نامه ناکامی ناگاه ناگریز نباشد نبود نتواند نثر نثری نجف نخ نخست نخستین نداشتن نزد نزدیک نسبتاً نشد نشده نشسته نشینهای نصرالدین نظر نظیر نفروختم، نفرین نماز نماید نمایشنامه نمایندگی نمود نمی نه نهایت نهایت، نهایی نهمین نهی نو نوروز نوشت نوشتم نوشتند نوشته نوعش نوعی نون نوک نویسد نویسنده نویسندگان نویسندگی نکته نگاشته نگذاشت نیاورد نیز نیز، نیستم نیمدار ه ها ها هاشم های هایش هر هزار هزارخانی هـ هفت هفتم هفدهم هم همان همراهی همعصرش همفکرانش همه همواره همین هندی هنرمند هنوز هنگام هومن)، هیچکس و و«کامو»، وابسته والخ والقلم وانقلابی وحشت وقت وقتی ولایت ولی ویژگی پانزده پایان پختگی پدر پدر» پدرش پدرم پذیرفت پر پرداخت پرداخته پرستی پرشور پرورش پرویز پس پسر پسندید پل پلی پنج پنجاه پنهان پیش پیوست چارچوبی چاله چاه چاپ چاپخانه چشمم چنان چند چندی چنگ چنین چه چهار چهارراه چهل چوبک چپ چیزی ژان ژید ژید، کار کارنامه کارگران کازانوا کامل کامیون کتاب کتابهای کتب کراوات کرد کرد کرد، کردم کردم، کردند کرده کرده، کرمانشاه کرگدن کسوت کسی کشور کشیدم کشیده کلاسهای کلافه کلبه کلمات کله کلی کم کمک کمیته کن» کنار کند کند، کندوها کندوها» کنم کنگره کنید که کهنه کوتاه کوتاه، کوتاهی کودکی کوشش کوچ کوچه کوچک کیست گاهی گذار گذاشت گذراند گرایانه گراید گردد گروهی گریخت، گریزی، گزارش گزارشها گشاید گشنگی گفت گفته گفتگوها گلی گم گوری گوری» گوشه گونه گوید گوید گیری ی یا یافت» یافتم یافته یتیم یغما یغمایی، یونسکو، یونسکو؛ یونسکورا یونگر یک یکدست یکی

     

    

    منوچهر هادی کنار همسرش یکتا ناصر

    اس ام اس عاشقانه

    طرز تهیه حلیم بادمجان

    دانلود آهنگ جدید علی لهراسبی

    مجله اینترنتی

    

    فال تاروت کبیر

  • مطالب علمی جدید
  •  

    در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :