معرفی رشته داروسازی

مجموعه: علمی
به این مطلب امتیاز دهید

 

  • معرفی رشته داروسازی
  •  

    


    معرفی رشته داروسازی

    مجموعه: معرفی رشته های تحصیلی

     

     

    معرفی رشته داروسازی

     

     

    بسیاری از مردم و از جمله تعداد قابل توجهی از داوطلبان آزمون سراسری شناخت صحیحی از رشته داروسازی ندارند. آنها نمی‌دانند که شغل فارغ‌التحصیل داروسازی، دارو فروشی نیست و حتی هدف این رشته نیز فقط تربیت داروساز نمی‌باشد. چرا که داروسازی تنها یکی از تخصص‌های فارغ‌التحصیل این رشته است.

     

    باید دانست که در علم‌ پزشکی‌ برای‌ مداوای‌ یک‌ بیمار، روش‌های‌ متعددی‌ از جمله‌ دارو درمانی‌، جراحی‌ و روان‌ درمانی‌ وجود دارد که‌ در این‌ میان‌ دارو درمانی‌ به‌ عنوان‌ متداول‌ترین‌ شیوه‌ در تمام‌ دنیا شایع‌ است و رشته‌ داروسازی‌، رشته‌ای‌ است‌ که‌ در همین‌ زمینه‌ با بیماران‌ و مردم‌ مرتبط‌ می‌گردد. همچنین‌ یک‌ داروساز در صورت‌ ناموفق‌ بودن‌ رژیم‌ دارو درمانی‌ باید علل‌ عدم‌ موفقیت‌ را بررسی‌ کند.

     

    از همین‌ رو می‌توان‌ گفت‌ رشته‌ داروسازی‌ بخشی‌ از علوم‌ پزشکی‌ است‌ که‌ در رابطه‌ با تولید و ساخت‌ دارو، بررسی‌ وضعیت‌ دارو در بدن‌ انسان‌ و موجودات‌ زنده‌ و میزان‌ تأثیر دارو در سلامت‌ جامعه‌ و کم‌ کردن‌ بحران‌های‌ بیماری‌زا نقش‌ ایفا می‌کند. به‌ عبارت‌ دیگر رشته‌ داروسازی‌ به‌ شناخت‌ ماده‌ مؤثر، فرموله‌ کردن‌ این‌ ماده‌ (تبدیل‌ ماده‌ مؤثر به‌ فرمی‌ که‌ قابل‌ مصرف‌ برای‌ بیمار باشد مثل‌ قرص‌، کپسول‌، شربت‌ یا استفاده‌ از روش‌های‌ تزریقی‌) و بررسی‌ اثرات‌ دارو بر بدن‌ بیمار می‌پردازد.

     

    شاید جالب باشد که بدانید حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد علت ناموفق شیوه مداوای یک بیمار، به دارو مربوط می‌شود؛ یعنی کیفیت دارو، انتخاب نوع‌دارو و نحوه استفاده از دارو (این که بیمار دارو را با چه مواد غذایی یا دارو‌های دیگر استفاده کرده است) می‌تواند اثر دارو را تضعیف کند. و این وظیفه یک داروساز است که علت را تشخیص دهد و در این زمینه پزشک معالج را راهنمایی کند.

     

    داروسازی‌ تلفیقی‌ از علوم‌ پایه‌ و بالینی‌ است‌ و به‌ همین‌ دلیل‌ توانمندی‌ در دروس‌ فیزیک‌، شیمی‌ و زیست‌شناسی‌ برای‌ این‌ رشته‌ ضروری‌ است‌. همچنین‌ دانشجوی‌ این‌ رشته‌ برای‌ ارائه‌ خدمات‌ به‌ بیماران‌ باید بتواند با افراد به درستی‌ ارتباط‌ برقرار کرده‌ و خوب‌ صحبت‌ کند و در ضمن‌ فردی‌سخت‌کوش‌ و جدی‌ باشد چون‌ دروس‌ این‌ رشته‌ بسیار فراگیر و متنوع‌ بوده‌ و هم‌ جنبه‌ حفظی‌ و هم‌ جنبه‌ تحلیلی‌ دارد و در نتیجه‌ به‌ همت‌ و تلاش‌ قابل‌ توجه‌ نیازمند است‌.

     

    حدود ۹۰ درصد فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ جذب‌ بازار کار می‌شوند که‌ از این‌ میان‌ بیش‌ از ۸۰ درصد جذب‌ داروخانه‌ها و مابقی‌ در صنایع‌ داروسازی‌ (صنعت‌ ساخت‌ و کنترل‌ دارو) و کارخانه‌های‌ آرایشی‌ ـ بهداشتی‌ مشغول‌ به‌ کار می‌شوند یا در کارهای‌ اجرایی‌ وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ فعالیت‌ می‌کنند. از سوی‌ دیگر در حال‌ حاضر حدود ۹۷ درصد داروهای‌ مورد نیاز کشور (از نظر عددی‌) در کارخانه‌های‌ متعدد داروسازی‌ داخل‌ کشور ساخته‌ می‌شود و بدون‌ شک‌ این کارخانه‌ها به‌ کارشناسان‌ داروسازی‌ نیاز دارند. این‌ در حالی‌ است‌ که‌ اکثر کارخانه‌های‌ داروسازی‌ کشور دارای‌ واحدی‌ به‌ نام‌ واحد تحقیقات‌ هستند و امکان‌ فعالیت‌های‌ تحقیقاتی‌ برای‌ فارغ‌التحصیلان‌ علاقه‌مند مهیا است.

     


    درس‌های‌ رشته داروسازی در طول‌ تحصیل‌:

    دروس‌ پایه‌: بیولوژی‌ نظری‌، فیزیک‌ نظری‌، ریاضیات‌ پایه‌ و مقدمات‌ آمار، شیمی‌ عمومی‌، بیوشیمی‌، فیزیولوژی‌، شیمی‌ آلی‌، تشریح‌، اصول‌ خدمات‌ بهداشتی‌،آمار حیاتی‌، شیمی‌ تجزیه‌، میکروب‌شناسی‌ نظری‌ و عملی‌، انگل‌شناسی‌ و قارچ‌شناسی‌، ایمونولوژی‌، کمک‌های‌ اولیه‌، کامپیوتر.

     


    دروس‌ تخصصی‌:

    گیاه‌شناسی‌ دارویی‌، اشکال‌ دارویی‌، تغذیه‌ و رژیم‌ درمانی‌، مواد خوراکی‌ نظری‌، مدیریت‌ در داروسازی‌، درمان‌شناسی‌، اطلاعات‌ دارویی‌، شیمی‌ دارویی‌، فارماکولوژی‌، مفردات‌ پزشکی‌، فرآورده‌های‌ دارویی‌ بیولوژیکی‌، فیزیکال‌ فارماسی‌، روش‌های‌ دستگاهی‌، سم‌شناسی‌، بیوفارماسی‌، داروسازی‌ صنعتی‌، کنترل‌ میکروبی‌ دارویی‌، کارآموزی‌ صنعت‌، زبان‌ تخصصی‌، مقدمات‌ داروسازی‌، گیاه‌شناسی‌ داروسازی‌، کارآموزی‌ داروخانه‌. (بیشتر درس‌های‌ این‌ رشته‌‌ همراه‌ با آزمایشگاه‌ ارائه‌ می‌شود).

     

     

    دانشگاه‌های پذیرنده رشته داروسازی:

    دانشگاه‎های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی اصفهان، اهواز، تبریز، تهران، شهید بهشتی ـ تهران، شیراز، کرمان، کرمانشاه، مازندران ـ ساری، مشهد.

     

     

    مقاطع تحصیلی: دکترای حرفه‌ای

    نام و تعریف رشته: رشته دکترای عمومی داروسازی Doctor of Pharmacy Pharm. D شاخه ای از علوم پزشکی است که به منظور رفع نیازهای خدمات دارویی جامعه در سازمان های مرتبط با دارو تاسیس شده است.

     

     

    تاریخچه رشته و پیشرفت های جدید:

    با توجه به نیاز بشر به درمان بیماری ها و همچنین پیشرفت علم شیمی و بیولوژی و همچنین ارتباط تنگا تنگ علوم مختلف و همچنین گشوده شدن عرصه برای ارائه روش های جدید درمانی بااستفاده از دارو های جدیدتر و موثر تر رشته داروسازی از ابتدای قرن بیستم به عنوان یک رشته مستقل مطرخ گردید که این امر در ایران با استقلال این رشته از رشته پزشکی و تاسیس دانشکده داروسازی در سال ۱۳۱۳ در دانشگاه تهران محقق گردید.

     

    به مرور زمان و با توجه به نیاز کشور به استفاده از خدمات داروسازان و همچنین احساس ضرورت بر تدوین برنامه های تحصیلی این رشته، دانشکده های داروسازی دیگری در تبریز، اصفهان، مشهد، اهوازو سپس شهید بهشتی، کرمان، شیراز، ساری و کرمانشاه تاسیس گردید. همچنین برنامه رشته داروسازی به صورت مدون در سال ۱۳۶۱ توسط شورای انقلاب فرهنگی ارائه که این برنامه با کمی تغییر در سال ۱۳۶۷ بازنگری گردیده است. امروزه علاوه بر تاسیس دانشکده های داروسازی هر دانشکده به لحاظ رشد و تحولات عظیم علمی اقدام به تاسیس مراکز تحقیقاتی و همچنین با توجه به نیاز جامعه به خدمات تخصصی تر اقدام به تاسیس و را ه اندازی رشته های تخصصی نموده است.

     

     

    فلسفه تدوین برنامه (ارزشها و باورها):

    حفظ سلامت انسان و محیط زندگی وی از حقوق اصلی او محسوب می شود و در رشته داروسازی نیز با توجه به کاربردهای تعیین کننده آن در تامین سلامت جامعه در راستای تحقق عدالت اجتماعی، بر مد نظر گرفتن این حق اساسی تاکید می شود . دانشمندان مسلمان و ایرانی در شناخت محیط زندگی و داروها پیشقدم بوده اند و دراین برنامه بر روح حاکم بر فرهنگ غنی ملی در زمینه های اقلیم شناسی و جنبه های اخلاقی بخصوص اخلاق پزشکی تاکید دارد. همچنین از نیازهای اساسی انسانها تمایل به رشد و تعالی است و انسانها فطرتا طالب شناخت بهتر خلقت هستند . لذا دراین برنامه بر افزودن اطلاعات، ایجاد نگرشهای لازم و تقویت جنبه پژوهشگری و دستیابی به نهانهای خلقت توجه می شود و سعی می گردد با بکار گیری شیوه های جدید و قدیم تعلیم و تربیت در جهت افزایش قدرت تفکر، استقلال، تصمیم گیری و افزایش توان حرفه ای فراگیرندگان با توجه به نیازهای جامعه و اولویت های ملی با بهره گیری از فراگیری مداوم گام برداشته شود.

     

     

    رسالت (Mission):

    ماموریت اصلی تربیت دانش آموختگانی است که می توانند در نظام های بهداشتی و تامین سلامت و آموزشی، پژوهشی، برنامه ریزی و خدماتی مربوط به داروها انجام وظیفه کنند با تربیت این نیروها تامین سلامتی پیشرفت خواهد داشت. همچنین با استفاده از متدها و تکنیک های جدید ساخت دارو و ارائه مشاوره به تشخیص درمان و پیشگیری از بیماری ها کمک می شود. بطور کلی این رشته بر خلاقیت، نوآوری، کارگروهی و اخلاق حرفه ای نیز تاکید دارد.

     


    چشم انداز (Vision):

    در یک دنیای درحال تغییر و. تحول و پیشرفت، دانش آموخته داروسازی نقش موثر و کارآمدی در ارتقای سطح علمی در مقطع آموزش و پژوهش و پاسخ گویی به نیازهای در حال تحول خدمات بهداشتی جامعه را با همکاری سایر متخصصین گروه پزشکی خواهند داشت. امید می رود با اجرای موفق این برنامه آموزشی سطح علمی در این رشته ارتقا یافته و در حد استانداردهای بین المللی باشد و کشور و جامعه را با پیشرفت های علمی دنیا هماهنگ نماید. مطابق استانداردهای بین المللی، دکتر داروساز باید جایگاه های واقعی خود را در حلقه درمان جامعه کسب نماید . لذا امید می رود که این رشته بتواند لااقل در ده سال آینده جایگاه واقعی خود را از لحاظ رفع نیازهای حرف وابسته در سطح ملی و حتی بین المللی کسب نماید.

     


    اهداف کلی (Aims):

    از دانش آموختگان این رشته انتظار می رود اطلاعات عمومی کافی در جنبه های مختلف علوم دارویی داشته و نیازهای جامعه را در این ارتباط حل نماید . اهداف کلی این رشته عبارتند از :

    الف- برآوردن نیازهای عمومی آموزشی و پژوهشی برای فهم بهتر علم داروسازی وعوامل مرتبط با این علم

    ب- آشنایی با پژوهش های علمی و عملی در حیطه علوم دارویی

    ج) افزایش مهارت ها و آگاهی ها در خصوص

    – شناخت کامل خصوصیات داروهای موجود در فارماکوپه دارویی

    – توانایی اداره داروخانه های عمومی و تخصصی و راهنمایی بیماران و مشاوره پزشکان در استفاده درست از داروها

    – ساخت داروها و مواد آرایشی بهداشتی در حد داروخانه

    – ساخت داروها و مواد آرایشی بهداشتی در صنعت

    – کنترل کمی و کیفی داروها و مواد غذایی و آرایش بهداشتی

    – پیشگیری از سمیت و عوارض جانبی داروها و اطلاع رسانی داروها

    – آشنایی با مراجع و رفرانس های داروسازی و علوم دارویی

    – توان شناخت و برنامه ریزی برای حل مسائل مرتبط با دارو و سلامت در سطح ملی

    – فرهنگ ها و عقائد جوامع گوناگون

    – امور پژوهشی و آموزشی محیط پیرامون خویش

    – تحکیم اخلاق حرفه ای

     

     

    نقش های دانش آموختگان رشته داروسازی عبارتند از :

    ۱) خدماتی
    ۲) مدیریتی
    ۳) مشاوره ای و آموزشی
    ۴) پژوهشی



    وظایف حرفه ای دانش آموختگان:

    درنقش خدماتی می توانند در:

    ۱) داروخانه شهری به عنوان مسئول که بر حسن اجرای امور نسخه پیچی و راهنمایی متقاضیان خدمات دارویی نظارت دارد، ارائه خدمات نماید.

    ۲) داروخانه بیمارستانی به عنوان مسئول فنی که بر حسن اجرای امور نسخه پیچی و تامین داروهای بخش های مختلف بیمارستان و راهنمایی متقاضیان خدمات دارویی نظارت دارد، ارائه خدمت نمایند.

     

     

    در نقش مشاوره ای و آموزشی می توانند:

    ۱) در داروخانه اعم از شهری و بیمارستانی در انتخاب و مصرف صحیح داروها به بیماران و پزشکان کمک نمایند

    ۲) با ارائه اطلاعات صحیح به پزشک و بیمار باعث کاهش عوارض سمی و جانبی داروها گردد.

    درنقش مدیریتی می توانند:

    ۱) در سازمانها و موسسات دارویی به عنوان مدیر فعالیت نماید

    ۲) در کلیه امور مربوط به دارو اعم از ارتباط با کارخانه های داروسازی یا دیگر مراکز تولید دارو، و شبکه های بهداشتی در سطح اجرایی و نظارتی ارائه خدمات نمایند

    ۳) در کارخانه های داروسازی بر ساخت و کنترل داروها به عنوان مسئول فنی نظارت نمایند.

     

     

    در نقش پژوهشی می توانند:

    ۱) با توجه به اهداف رشته، با مطالعه پیرامونی در خصوص الگوی مصرف دارو و نوع بیماری ها منطقه فعالیت به افزایش سطح آگاهی پزشکان در آن منطقه مشخص کمک نماید.

    ۲) در بخش های پژوهشی شامل مراکز تحقیقاتی و همچنین تحقیق و توسعه کارخانه های داروسازی ارائه خدمات نماید.

     


    استراتژیهای تدوین برنامه:

    این برنامه مبتنی است براستراتژی تلفیقی (دانشجو یا استاد محوری بر حسب نوع درس و شرایط)، استفاده از فنون جدید یادگیری و یاددهی و پژوهش، آموزش در محیط کار واقعی، تحلیل وظایف حرفه ای آینده شناخت علوم و ابزارها و تکنیک های تخصصی جدید.


    همچنین در این برنامه بر حسب شرایط از فنونی نظیر کار و تمرین عملی در محیط آزمایشگاه و فیلد، کار در گروههای کوچک، طرح و حل مسئله، شیوه های آموزشی Modular و خودآموزی، استفاده از کامپیوتر، سخنرانی، ارائه سمینار و فعالیت های آموزشی نظری توسط فراگیرنده demonstration و evidence based approachکه بیشتر در بخش آموزشهای بالینی و کارورزی ها بکار می رود استفاده خواهد شد.

     


    شرایط و نحوه پذیرش دانشجو:

    پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری و به صورت متمرکز خواهد بود

    رشته های مشابه رشته داروسازی در خارج از کشور:

    این رشته در مقاطع مختلف اعم از لیسانس فوق لیسانس و دکتری در خارج از کشور وجود دارد

     


    وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

    پس از اخذ مدرک دکترای عمومی دارو سازی به شرط داشتن معدل کل بالاتر از ۱۵، دانشجو می تواند در امتحان دوره تخصصی شرکت کند. دانشجویان پذیرفته شده در دوره تخصصی بسته به گرایش تحصیلی خود،‌ واحدهای گوناگون و متنوع دیگری را (تقریبا ۴۰ واحد) در سطح پیشرفته و تخصصی می گذرانند که بخش عمده آن پایان نامه تخصصی است.


    قبل از انتخاب پایان نامه تخصصی، دانشجو باید در امتحان جامع تخصصی که در سطح کشور برگزار می شود نمره قبولی را کسب نماید.


    سرانجام پس از نگارش و دفاع از پایان نامه به اخذ مدرک دکترای تخصصی (P.h.D) نایل می آید.

     

    رشته های تخصصی دارو سازی که در حال حاضر در داخل کشور ارایه می گردند عبارت است از: شیمی دارویی، دارو سازی، مفردات پزشکی، رادیو فارماسی، فارماکولوژی، مواد خوراکی و آب شناسی، فرآورده های آرایشی و بهداشتی، دارو سازی بیمارستانی، فرآورده های بیولوژیک، زهر شناسی. علاوه بر رشته های یاد شده، فارغ التحصیلان رشته دارو سازی عمومی می توانند در تخصص های علوم پایه پزشکی نظیر: بیو شیمی، ‌انگل شناسی پزشکی، میکرب شناسی پزشکی، فیزیولوژی، آمار حیاتی، تغذیه، ایمونولوژی، ویروس شناسی و ژنتیک نیز شرکت نمایند.

    منبع:tebyan-ardebil.ir

    

    چند دقیقه با دانستنی ها


    • آمپول ضد بارداری استخوان‌ها را سست می‌کند


    • اعلام برترینهای سیرتعالی مرکزکیفیتهای برتر


    • بیماریهای غیرواگیر عامل60درصدمرگها


    • تولید داروی مقابله با آنفولانزاوسرماخوردگی


    • حشرات چگونه مسیرخودراپیدامی کنند؟


    • زمان برگزاری آزمون مهندسی حرفه‌ای

    http://www.beytoote.com/scientific/introduction/introducing-pharmaceutics.html

    کلمات کلیدی : آمپول اعلام بیماریهای تولید حشرات زمان معرفی   () () (ارزشها (از (این (بیشتر (تبدیل‌ (تقریبا (دانشجو (صنعت‌ )   ، آب آرایش آرایشی آرایشی‌ آزمایشگاه آزمایشگاه‌ آزمون آشنایی آلی‌، آمار آمار، آموخته آموختگان آموختگان آموختگانی آموزش آموزشهای آموزشی آموزشی، آموزش‌ آن آنفولانزاوسرماخوردگی آنها آگاهی آید آینده ابتدای ابزارها اثر اثرات‌ اجتماعی، اجرای اجرایی اجرایی‌ احساس اخذ اخلاق اخلاقی اداره ادامه ارائه ارائه‌ ارایه ارتباط ارتباط‌ ارتقا ارتقای از اساسی است است است) استاد استانداردهای استخوان‌ها استراتژیهای استفاده استفاده‌ استقلال استقلال، است‌ است‌ اشکال‌ اصفهان، اصلی اصول‌ اطلاع اطلاعات اطلاعات، اطلاعات‌ اعم افراد افزایش افزودن اقدام اقلیم التحصیلان الف المللی المللی، الگوی امتحان امر امروزه امور امکان‌ امید انتخاب انتظار انجام اند انداز اندازی انسان انسانها انسان‌ انقلاب انگل‌شناسی‌ اهداف اهواز، اهوازو او اولویت اولیه‌، اکثر ای ای ایجاد ایران ایرانی ایفا ایمونولوژی، ایمونولوژی‌، این این‌ ب با بااستفاده بارداری بازار بازنگری باشد باعث بالاتر بالاتر بالینی بالینی‌ باورها) باید بتواند بحران‌های‌ بخش بخشی‌ بخصوص بدانید بدن‌ بدون‌ بر برآوردن براستراتژی برای برای‌ برتر برترینهای برداشته بررسی‌ برقرار برنامه برنامه برگزار برگزاری بسته بسیار بسیاری بشر بطور به بهتر بهداشتی بهداشتی بهداشتی، بهداشتی‌ بهداشتی‌،آمار بهداشت‌، بهره بهشتی بهشتی، به‌ بود بودن‌ بوده بوده‌ بکار بیستم بیشتر بیش‌ بیمار بیمار، بیماران بیماران‌ بیمارستان بیمارستانی بیمارستانی، بیماری بیماری‌زا بین بیو بیوشیمی‌، بیوفارماسی‌، بیولوژی بیولوژیک، بیولوژیکی‌، بیولوژی‌ تأثیر تا تاریخچه تاسیس تامین تاکید تبریز، تجزیه‌، تحصیل تحصیلی تحصیلی تحصیل‌ تحقق تحقیق تحقیقاتی تحقیقاتی‌ تحقیقات‌ تحلیل تحلیلی‌ تحول تحولات تحکیم تخصص تخصصی تخصصی، تخصصی‌ تخصصی‌، تخصص‌های تدوین تر تربیت تزریقی‌) تشخیص تشریح‌، تصمیم تضعیف تعالی تعداد تعریف تعلیم تعیین تغذیه، تغذیه‌ تغییر تفکر، تقویت تلاش‌ تلفیقی تلفیقی‌ تمام‌ تمایل تمرین تنها تنگ تنگا تهران تهران، توان توانایی تواند توانمندی‌ توانند توانند توجه توجهی توجه‌ توسط توسعه تولید تکنیک ج) جالب جامع جامعه جامعه‌ جانبی جایگاه جدید جدید جدیدتر جدی‌ جذب‌ جراحی‌ جمله جمله‌ جنبه جنبه‌ جهت جوامع حاضر حال حالی‌ حال‌ حاکم حتی حد حدود حرف حرفه حرفه‌ای حرفه‌ای حسب حسن حفظ حفظی‌ حق حقوق حل حلقه حیاتی، حیاتی‌، حیطه خارج خدمات خدماتی خدمات‌ خدمت خصوص خصوص خصوصیات خلاقیت، خلقت خواهد خواهند خوب‌ خود خود،‌ خودآموزی، خوراکی خوراکی‌ خویش داخل داخل‌ دارای‌ دارد دارد دارد، دارند دارو دارو) دارو، داروخانه داروخانه داروخانه‌ داروخانه‌ها داروساز داروسازان داروسازی داروسازی مجموعه داروسازی داروسازی، داروسازی‌ داروسازی‌، داروها داروها داروهای داروهای‌ داروی دارویی دارویی دارویی، دارویی‌ دارویی‌، دارو‌های داشت داشتن داشته دانست دانستنی دانش دانشجو دانشجو دانشجویان دانشجوی‌ دانشمندان دانشکده دانشگاه دانشگاه‌های دانشگاه‎های داوطلبان در در دراین درحال درس درست درستی‌ درس‌های‌ درصد درمان درمانی درمانی‌ درمانی‌، درمان‌ درمان‌شناسی‌، درنقش دروس‌ دستگاهی‌، دستیابی دفاع دقیقه دلیل‌ دنیا دنیای ده دهد دوره دکتر دکترای دکتری دیگر دیگری را رابطه‌ رادیو راستای راهنمایی رسالت رسانی رشته رشته، رشته‌ رشته‌ای‌ رشته‌‌ رشد رفرانس رفع رو روان‌ روح رود روش روش‌های‌ رژیم‌ ریاضیات‌ ریزی زبان‌ زمان زمینه زمینه‌ زنده‌ زندگی زهر زیست‌شناسی‌ ساخت ساخته‌ ساخت‌ ساری ساری، سازمان سازمانها سازی سازی، سال سایر سخنرانی، سراسری سرانجام سست سطح سعی سلامت سلامتی سلامت‌ سمی سمیت سمینار سم‌شناسی‌، سوی‌ سپس سیرتعالی شاخه شامل شاید شایع‌ شبکه شد شدن شده شده، شرایط شرایط)، شربت‌ شرط شرکت شغل شناخت شناخت‌ شناسی شناسی، شهری شهید شود شود شورای شک‌ شیراز، شیمی شیمی، شیمی‌ شیوه شیوه‌ صحبت‌ صحیح صحیحی صنایع‌ صنعت صنعتی‌، صنعت‌، صورت صورت‌ ضد ضرورت ضروری‌ ضمن‌ طالب طرح طریق طول‌ عاملدرصدمرگها عبارت عبارتند عبارت‌ عدالت عددی‌) عدم‌ عرصه عظیم عقائد علاقه‌مند علاوه علت علل‌ علم علم علمی علم‌ علوم علوم‌ عمده عملی عملی‌، عمومی عمومی‌، عنوان عنوان‌ عوارض غذایی غنی غیرواگیر ـ فارغ فارغ‌التحصیل فارغ‌التحصیلان‌ فارماسی، فارماسی‌، فارماکولوژی، فارماکولوژی‌، فارماکوپه فرآورده فرآورده‌های‌ فراگیر فراگیرنده فراگیرندگان فراگیری فردی‌سخت‌کوش‌ فرموله‌ فرمی‌ فرهنگ فرهنگی فروشی فطرتا فعالیت فعالیت‌ فعالیت‌های‌ فقط فلسفه فنون فنونی فنی فهم فوق فیزیولوژی، فیزیولوژی‌، فیزیکال‌ فیزیک‌ فیزیک‌، فیلد، قابل قابل‌ قارچ‌شناسی‌، قبل قبولی قدرت قدیم قرص‌، قرن لااقل لازم لحاظ لذا لیسانس مؤثر مؤثر، مابقی‌ ماده‌ مازندران ماموریت مبتنی متخصصین متداول‌ترین‌ متدها متعدد متعددی‌ متقاضیان متمرکز متنوع متنوع‌ مثل‌ محسوب محقق محوری محیط مختلف مد مداوای مداوای‌ مداوم مدرک مدون مدیر مدیریتی مدیریت‌ مراجع مراکز مربوط مرتبط مرتبط‌ مردم مردم‌ مرور مرکزکیفیتهای مسئله، مسئول مسائل مستقل مسلمان مسیرخودراپیدامی مشابه مشاوره مشخص مشغول‌ مشهد مشهد، مصرف مصرف‌ مطابق مطالعه مطرخ معالج معدل معرفی مفردات مفردات‌ مقابله مقاطع مقدمات‌ مقطع ملی ملی منبع منطقه منظور مهارت مهندسی مهیا مواد موثر موجود موجودات‌ مورد موسسات موفق موفقیت‌ می میان‌ میزان‌ میکرب میکروبی‌ میکروب‌شناسی‌ می‌تواند می‌توان‌ می‌شود می‌شود) می‌شود؛ می‌شوند می‌پردازد می‌کند می‌کند می‌کنند می‌گردد نام نامه ناموفق ناموفق‌ نام‌ نایل نتیجه‌ نحوه ندارند نسخه نظارت نظارتی نظام نظر نظری نظری‌ نظری‌، نظیر نقش نقش‌ نماید نماید نمایند نمره نموده نمی‌باشد نمی‌دانند نهانهای نوآوری، نوع نوع‌دارو نگارش نگرشهای نیاز نیازمند نیازهای نیروها نیز نیست ه ها های هدف هر هستند هماهنگ همت‌ همراه‌ همچنین همچنین‌ همکاری همین‌ هم‌ و وابسته واحد واحد) واحدهای واحدی‌ واقعی واقعی، وجود وزارت‌ وضعیت وضعیت‌ وظایف وظیفه وعوامل وی ویروس پاسخ پایان پایه پایه‌ پذیرش پذیرفته پذیرنده پزشک پزشکان پزشکی پزشکی، پزشکی‌ پزشکی‌، پس پژوهش پژوهش، پژوهشگری پژوهشی پژوهشی پژوهشی، پیرامون پیرامونی پیشرفت پیشرفت، پیشرفته پیشقدم پیشگیری پیچی چرا چشم چند چه چون‌ چگونه ژنتیک کار کارآمدی کارآموزی‌ کاربردهای کارخانه کارخانه‌ها کارخانه‌های‌ کارشناسان‌ کارهای‌ کارورزی کارگروهی کافی کامل کامپیوتر کامپیوتر، کاهش کردن‌ کرده کرده‌ کرمان، کرمانشاه کرمانشاه، کسب کشور کشور کل کلی کلیه کمک کمک‌های‌ کمی کم‌ کنترل کنترل‌ کند کند کنند کنند؟ کننده که که‌ کوچک، کپسول‌، کیفی کیفیت گام گذرانند گرایش گردد گردد گردند گردید گردید گردیده گرفتن گروه گروههای گشوده گفت‌ گوناگون گوناگون گویی گیاه‌شناسی‌ گیری یا یاد یاددهی یادگیری یافته یعنی یک یکی یک‌ ‌انگل

     

    

    پورتال خبری

    دانلود بازی Dead Age

    پیتزای ایتالیایی

    دیا میرزا

    اخبار تکنولوژی

    

    فال روز

  • مطالب علمی جدید
  •  

    در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :